برنده وبا زنده جنگ لبنان کيست؟
پژوهش وگردآورنده حقيقت پژوهش وگردآورنده حقيقت

مثلث شوم : بوش ، يهود اولمرت ورايس

 

يهود اولمرت، نخست وزير اسراييل به بهانه د ستگيري دو سرباز ارتش اسراييل حمله به لبنان را آغاز و اعلام كرد تا زماني كه دولت لبنان حزب الله را خلع سلاح نكند، اين حملات ادامه خواهد داشت. لازم به ذكر است كه اسراييل در طول 18 سال اشغال لبنان نتوانسته بود حزب الله را خلع سلاح كند.

زماني كه القاعده دو سرباز آمريكايي را در عراق دستگير و آن‌ها را به قتل رساند، ارتش آمريكا بخش سني‌نشين عراق و نيروگاه‌ها و شبكه‌هاي آب و برق اني منطقه را منهدم نكرد. پس چرا بوش در قبال اقدامات رژيم اسراييل سكوت كرده است! دموكرات‌ها بوش را به خاطر جناياتي از قبيل جنايات حديثه و ابوغريب مورد تقبيح قرار مي‌دهند، اما در قبال جنايات رژيم اسراييل و مجازات دسته جمعي گروهي بي‌گناه كه با حمايت مستقيم بوش صورت مي‌گيرد، سكوت مي‌كنند. آيا آمريكا بايد با تمام دشمنان اسراييل بجنگد؟  داشتن دليل اين كه چرا اسراييل همواره آمريكا را وارد جنگ‌هاي خود مي‌كند، چندان مشكل نيست. غفلت مردم آمريكا و عوام فريبي دولتمردان اين كشور دليل اصلي چنين سياستي است.

 

چه كسي چنين توهماتي را به بوش القا مي‌كند؟ قطعناً اين سياست نيز از سوي همان افرادي طراحي شده است كه به بوش القا كردند عراق تا دستيابي به تسليحات هسته‌اي فقط چند ماه فاصله دارد. همان افراد بودند كه ادعا كردند بوش بايد همانند چرچيل، با سياست رفتار كند و با حمله به عراق مانع دستيابي عراق به تسليحات هسته‌اي شود. چنين افرادي به بوش القا كردند كه مردم عراق با آغوش باز از سربازان آمريكايي استقبال خواهند كرد و دموكراسي در منطقه برقرار خواهد شد و به اين ترتيب مردم فلسطين و اسراييل براي هميشه صلح خواهند كرد. آمريكا تا كي بايد تاوان حماقت‌هاي بوش را بپردازد؟ منتقدان بوش چرا سكوت كرده‌اند؟

اهود المرتنخست وزیر اسرائیل در حالی که در مقابل شهرداران شهرهای شمالی کشور که هر روزه از خاک لبنان مورد اصابت موشک قرار می گيرند، سخنرانی می کرد اعلام داشت: ما تا زمانی که تهدید ها از بین نروند (شلیک موشک ها)، تا زمانی که سربازان ما ازاسارت آزاد نشوند، جنگ را متوقف نخواهیم کرد و شما درامنیت زندگی نخواهید کرد.  به گفته وی در طی بیست روز تلاش، اسرائیل با انهدام مراکز فرماندهی و بخش عظیمی از قدرت موشکی  جنبش حزب الله، موفق به تضعیف قابل ملاحظه این جنبش شده است. پرسش دیگراین است که هدف نهایی عملیات جنگی چیست و این عملیات در چه نقطه ای متوقف خواهد شد.  افراعیم خالوی، رئیس سابق سرویس امنیتی و اطلاعات جاسوسی اسرائیل، موصاد اظهارداشت: "عملیات نظامی تا زمانی که یکی از طرفین پیروز شده و در راس قرار بگیرد، ادامه خواهد داشت". به گفته وی پس از یک هفته اوضاع منطقه به گونه دیگری خواهد بود.   یکی از تحلیل گران نظامی اسرائیلی اظهارداشت: واکنش ما در قبال ربودن سربازان توسط حزب الله، برای رهبران این جنبش غیرمنتظره بود و آنها تلفات زیادی را متحمل شدند ولی برای ارتش اسرائیل سخت است که اين نتيجه پیروزی مسلم اسرائیل اعلام کند. چگونه می توان موفقیت در جنگ را بصورت سمبولیک تعریف کرد و نقطه ای را که سمبول پایان جنگ باشد را یافت. وی خواهش کرد که نام وی فاش نشود چراکه در حال حاضر مشغول خدمت در جنگ می باشد. این کارشناس اشاره کرد که اهود المرت در سخنرانی اخیر خود بی دلیل اعلام نکرده است که پرچم حزب الله نباد بر فراز جنوب لبنان افراشته شود.

 

فعلا که برای اسرائیلی ها یافتن سمبول پیروزی سخت است. اولا، اصابت موشک های حزب الله به خاک اسرائیل هنوز ادامه دارد، مردم شمال کشور زیر بمباران قرار دارند و ارتش تلفات شدیدی متحمل می شود. به علاوه در جريان عملیات جنگی، رهبران اسرائیل بارها هدف خود را از خلع سلاح و حتی انهدام کامل حزب الله که دلخواه آنان است، تا خواست قابل تحقق دور ساختن مبارزان این جنبش از مرزهای اسرائیل در جنوب لبنان، تغییر داده اند و به همین علت هم جامعه اسرائیل کمی به هم خورده و مغشوش شده است.  حسن نصرالله، رهبر جنبش حزب الله، سیاستمداری با تجربه و خطیبی ماهر است و می تواند موقعیت را به نفع خود تغییر دهد. اين کارشناس می گوید: " مستقل از این که حقیقت چیست، اسرائیل از نظر روانی جنگ را خواهد باخت ". وی خاطر نشان ساخت که در حقیقت در منطقه مرزی لبنان و اسرائیل موقعیت اساسا به نفع اسرائیل تغییر کرده است. حزب الله در جنوب لبنان باقی نخواهد ماند و جامعه بین الملل که تصمیم دارد نیروهای چند ملیتی را در مرزهای لبنان و اسرائیل مستقر کند نیز به این امر واقف است، و این مهمترین چیز است."

طبق آمار ارایه شده از سوی دولت لبنان، تا بحال در حدود 1000 غیرنظامی کشته و بیش از 3000 تن زخمی شده‌اند و 5/2 میلیارد دالر خسارت به تأسیسات زیربنایی وارد شده است. در فلسطین در حدود 27 غیرنظامی و بیش از 30 نظامی کشته شده‌اند. آمار چنان عدم توازنی را نشان می‌دهند که انسان از به‌کارگیری کلمات «کشتار در هر دو طرف» شرم می‌کند. به هر حال جان همه انسان‌ها و بویژه جان کودکان محترم و ارزشمند است.

 

امروز آشكار شده است كه جامعه‌ي جهاني بازيچه‌ي ايالات متحده و بالطبع رژيم اسراييل شده است . سازمان ملل چيزي بيش از يك اتاق مذاكرده و گفتگو نيست و حتي آن قدر شرافت و وجدان در آن نمانده است كه حداقل بتواند به طور صريح كشته شدن چهار تن از ناظران غيرمسلح خود از سوی  نظاميان رژيم  اسراييل  را محكوم كند. لبنان چگونه مي‌تواند از چنين سازمان تضعيف شده و بي‌خاصيتي انتظار حمایت داشته باشد؟

برخی از آمریکایی‌ها کورکورانه از رژیم اسراييل حمایت می‌کنند. برای همه کاملاً واضح و آشکار است که رژیم اسراييل  با چراغ سبز دولت بوش به لبنان حمله کرده است. شکّی نیست. که اگر سازمان ملل قطعنامه‌ای را برای آتش‌بس تصویب نمی‌کند به دلیل تهدید آمریکا به وتو نمودن آن است. بد نیست بدانیم که در عصر شعار و تبلیغات سازمان ملل ناکارآمد، به سازمانی گفته می‌شود که خواسته‌های دولت آمریکا را اجرا نمی‌کند. بنابراین مسلمانانی که در خیابان‌ها تظاهرات می‌کنند، حق دارند آمریکایی‌ها را مسؤول کشتار و تخریب انجام شده از سوی رژیم اسراييل  بدانند. آمریکایی ها بهتر است کسب محبوبیت و تسخیر قلب‌ها را فراموش کنند، چون مدت‌‌هاست که دیگر محبوبیتی ندارند. آمریکایی‌ها باید متوجه خطر د یگری باشند که با حمایت از رژیم اسراييل  در برابر حزب‌الله متوجه نیروهای نظامی آنها می‌شود.

 

بر كسي پوشيده نيست كه جورج بوش تمام ويژگيهاي ناميمون و شوم يك فرد را يكجا در خود دارد. او رييس جمهوري است كه در سخنراني افتتاحيه اخيرش، داعيه پايان بخشيدن به ظلم و استبداد در جهان را داشت. اين بزرگ نمايي تفكّرات و خط مشي در واقع ناشي از خود بزرگ ‌بيني اوست و خطر ناشي از جاه طلبي و زياده خواهي‌هاي او آنقدر محسوس و زياد است كه بر كسي پوشيده نيست.  همگام با اين تفكر و خط مشي امپرياليسم و جاه ‌طبانه جورج بوش، رژيم اسراييل  نيز با اقدامات اخيرش در حال ضربه زدن به مشروعيت «حريري» - وي کسی بود كه بيروت را پس از آخرين تهاجم اسراييل بازسازي و ترميم كرد – و قطعاً اين روند تا زمان تصميم گيري اربابان آمريكايي دولت رژيم اسراييل  ادامه خواهد يافت. البته در باب روابط «خاص» موجود بين واشنگتن و تل‌آويو هيچكس با صراحت نمي‌تواند بگويد كه كداميك «برده» و كدام «بادار » است. امّا تباني و همفكري اين بادارو برده، سناريوي اين جنگ و اشغالگري را از پيش طراحي كرده بودند.

دولت آمريكا را عده‌اي وطن فروش و خائن تشكيل داده‌اند كه همواره به فكر مداخله در امور ديگر كشورها هستند و مردم آمريكا بايد براي تحقق اهداف آنها هزينه‌هاي مورد نياز بازيچه‌ها و دست‌نشاندگان آمريكا در ديگر كشورها را بپردازند. شايد گسترش احساسات ضدآمريكايي در جهان براي اكثر مردم آمريكا اهميتي نباشد، اما بالا رفتن قيمت نفت و بحران اقتصادي مي‌تواند مردم بي‌توجه، بي‌اعتنا و سردر گم آمريكا را در تنگنا قرار دهد و آنها را از خواب غفلت بيدار كند.

 

كاندولیزا رایس» وزیر امور خارجه آمریكا در یك كنفرانس خبری پس از بازگشت از اسرائیل و در پاسخ به یك پرسش درباره تلفات جانی، صد مات انسانی و حجم گسترده ویرانی در لبنان گفت: «این جنگ در لبنان و پیامدهای آن دردهای زایمان خاورمیانه جدید هستند. در پي حمايت‌هاي ديپلماتيك و نظامي آمريكا از اسراييل و شكست اين رژيم در برابر نيروهاي مقاومت حزب الله لبنان، جرج بوش رييس جمهوري آمريكا براي سومين بار در خاورميانه متحمل شكست و انزوا شد .  اين شرايط درحالي است كه آمريكا از زمان به قدرت رسيدن بوش پسر و پس از حملات يازدهم سپتامبر كه ناشي از ناتواني آمريكا در مقابله با تروريسم بود، دو جنگ بزرگ با عنوان‌هاي "جنگ عليه ترور" و "توسعه دمكراسي در خاورميانه" در افغانستان و عراق به راه انداخت، درحاليكه در هردو جنگ گذشته تاكنون توفيقي نداشته است. شكست سوم آمريكا در خاورميانه پس از آن صورت گرفت كه اين كشور به دنبال شكل دهي خاورميانه جديد نتوانست "نقشه راه" را عملي كند و در اجراي آن ناكام ماند و از اينرو رژيم صهيونيستي را وادار به عكس‌العمل نسبت به نيروهاي مقاومت لبنان كرد تا شايد توازن منطقه را برهم زند و از اينرو "كاندوليزا رايس" بحران لبنان را "درد زايمان خاورميانه جديد" خواند .  اما آمريكا علاوه بر حمايت‌هاي ديپلماتيك كه شامل وتوي قطعنامه در شوراي امنيت عليه اسراييل، مخالفت با پايان جنگ تا رسيدن به اهداف از پيش تعيين شده، حضور چن دباره وزيرامورخارجه‌اش به كشورهاي خاورميانه و از جمله لبنان و سرزمين‌هاي اشغالي براي رايزني به نفع اسراييل  بود، حمايت‌هاي نظامي وسيعي نيز انجام داد.

 

 

ديده ‌بان حقوق بشر از آمريكا خواست بمب‌ها و موشك‌هاي خوشه ‌اي در اختيار رژيم اسراييل قرار ندهد.
ديده
‌بان حقوق بشر اعلام كرد با افزايش شمار قربانيان غيرنظامي در لبنان، آمريكا بايد با دادن بمب‌ها و موشك‌هاي خوشه‌اي بيشتر به اسرائيل مخالفت كند.  روزنامه آمريكايي نيويارك تايمز پيش از اين اعلام كرده بود رژيم اسرائيل  از دولت بوش خواسته است موشك‌هاي كوتاه ‌برد ضد نفر مجهز به مهمات خوشه‌اي را هر چه زودتر در اختيار اين رژيم قرار دهد.  كنت راث مدير اجرايي اين سازمان در بيانيه‌اي اعلام كرد: « اين سلاح در سال 2003 صدها غيرنظامي عراقي را كشته و زخمي كرد و واشنگتن نبايد شمار كشته‌هاي جنوب لبنان را چند برابر كند.»  ديده ‌بان حقوق بشر افزود، اگر واشنگتن درخواست اسرائيل را بپذيرد و موشك‌هاي ضد نفر ام‌26 را كه صدها تركش بر فرار مكان هدف‌گيري‌شده مي‌پراكند، در اختيار تل‌آويو قرار دهد، اين امر قطعا به غيرنظاميان آسيب خواهد زد.  بسياري از تركش‌هاي پراكنده‌شده از بمب خوشه‌اي در آغاز برخورد منفجر نمي‌شوند و اين بنابر اعلام ديده‌بان حقوق بشر باعث برجا ماندن مواد منفجره بسياري مي‌شود كه مانند مين‌هاي زميني براي مدتي طولاني پس از حملات، غيرنظاميان را كشته و زخمي مي‌كند.  ديده‌ بان حقوق بشر توپخانه رژيم اسراييل را به استفاده از بمب‌هاي خوشه‌اي عليه ساكنان يك روستا در لبنان و كشتن يك نفر از اهالي آن و زخمي‌كردن 12 نفر ديگر متهم كرده بود.


 

بمباردمان بي رحمانه ي قاناومحکوميت جامعه بين المللي

 

اگر هدف رژيم اسراييل گسترش جنگ بوده باشد، طبعا گزينه‌اي بهتر از فرستادن هواپيماهاي جنگي‌اش به قانا نداشته است: روستايي مركب از جمعيت مسلمان و مسيحي در جنوب لبنان، تا مردم غيرنظامي‌اش را قتل عام كند، سالگردي شوم بر جنايات چند سال پيش. حدود يك دهه قبل نيروهاي اسراييلي اين روستا را گلوله باران كرده و حدود 100 غيرنظامي كه در يك پناهگاه متعلق به سازمان ملل پناه گرفته بودند را كشتند. در نظر لبناني‌ها و اكثريت جهان عرب، سازمان ملل امروز مظهر همه‌ي آن فساد و بي‌عدالتي است كه بر جامعه‌‌ي بين‌المللي و وجدان آن حاكم است.

 

یک ساختمان سه طبقه در دهکده قانا بمیاران شده و برروی خانواده ای که در زیرزمین ساختمان پناه گرفته بودند فرو ریخت. در پی اين حمله، فواد سينيوره، نخست وزير لبنان گفته است تا زمانی که يک آتش بس فوری و بدون قيد و شرط برقرار نشود، با کسی در اين مورد مذاکره نخواهد کرد.  مقام های لبنانی گفته اند کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، را در بيروت نمی پذيرند. خانم رايس در حال حاضر در اسرائيل است.  سازمان ملل می گويد حدود 600 لبنانی که حدود يک سوم آنها کودک بوده اند، در اثر تهاجم سه هفته ای اسرائيل به لبنان کشته شده اند.

بمباران قانا توسط نیروی هوایی اسرائیل که موجب کشته شدن بیش از 50 غیر نظامی در لبنان شد با انتقاد رهبران کشورها و شخصیت های برجسته جهانی روبرو شده است.

کوفی عنان، سکرترجنرال سازمان ملل متحد، در اظهاراتی از شورای امنيت اين سازمان خواسته است تا حمله اسراييل به روستای قانا را بشدت محکوم کند.

تونی بلر، نخست وزير بريتانيا، گفته است که که اوضاع در لبنان نمی تواند بشکل کنونی ادامه پيدا کند.

مارگارت بکت، وزير امور خارجه بريتانيا گفت کشتار غيرنظاميان، نفرت انگيز است و افزود که دولتش مکررا از اسرائيل خواسته است در اقدامات نظامی خود، تناسب و توازن را رعايت کند.

ملک عبدالله، پادشاه اردن که از متحدين آمريکا و از معدود کشورهای عربی است که با اسرائيل روابط ديپلماتيک دارد، تهاجم هوايی اسرائيل را جنايتی زشت و نقض آشکار قوانين بين المللی خواند.

ژاک شيراک، رييس جمهوری فرانسه اين تهاجم را اقدامی غيرقابل توجيه خواند که بيش از هميشه ضرورت يک آتش بس فوری را نشان می دهد.

خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: "من با نخست وزیر لبنان صحبت کرده و از کشته شدن مردم بی گناه غیر نظامی در قانا ابراز تاسف عمیق کردم. هیچ چیز نمی تواند این کشتار را توجیه کند. من به او گفتم که اتحادیه اروپا برای دست یابی به یک صلح پایدار سرگرم فعالیت است."

یان الیاسون، وزیر خارجه سوئد گفت اکنون وقت آن رسیده که به این دیوانگی پایان داده شود. شورای امنیت سازمان ملل متحد باید مسئولیت خود را بپذیرد و بلافاصله قطعنامه ای برای پایان دادن به خشونت ها صادر کند.

پاپ بنديکت شانزدهم خواستار آتش بس شد و از همه طرف های درگير خواست سلاح هايشان را زمين بگذارند.

حسنی مبارک رئیس جمهور مصر اظهار داشت که کشورش بمباران غیرمسئولانه دهکده قانا را که به کشته شدن مردم بیگناه، بخصوص زنان و کودکان منجر شده محکوم می کند.

عمرو موسی دبیر کل جامعه عرب گفت حمله نیروهای اسرائیلی به غیرنظامیان و تسهیلات زیر بنایی لبنان نشانه دیگری است از نیات تجاوزکارانه اسرائیل.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه گفت که تجاوز جنایتکارانه اسرائیل یک جنایت پلید است و نقض فاحش تمام قوانین بین المللی محسوب می شود.

محمد رضا آصفی سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است: "بمباران قانا نتیجه سفر رایس (کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا) به منطقه است. برخی از مقامات آمریکایی باید بخاطر جنایات در لبنان محاکمه شوند."

محمود عباس رییس تشکیلات خود گردان فلسطینی گفته است که با اظهارات فواد سینوره نخست و زیر لبنان هم نوا است و تا زمانی که یک آتش بس فوری در جنوب لبنان و نیز باریکه غزه به اجرا در نیاید تن به هیچ نوع مذاکره ای نخواهد داد.

امیر صباح احمد الصباح صبح امروز از پارلمان این کشور خواست تا برای کمک به مردم جنوب لبنان هرچه زود تر یک کمک 300 میلیون دالری را تصویب کند.

اکمل الدین احسان اغلو سکرترجنرال سازمان کنفرانس اسلامی در ریاض پایتخت عربستان سعودی اعلام کرد که کمیته اجرایی این سازمان یک نشست اضطراری را در کوالالامپور پایتخت مالزیا برگزار خواهد کرد تا وضعیت لبنان را بررسی کند. او از سازمان ملل متحد خواست تا برای برقراری یک آتش بس فوری در جنوب لبنان تلاش کند.

بعد ازجنگ چه واقع شد؟

 

نخست وزیر اسراييل مجبور شد پس از درگیری سي چهار روزه در لبنان به ضعف ها و اشتباهات این رژیم در جنگ علیه حزب الله اعتراف کند. ایهود اولمرت در جلسه کنست در حالی حاضر شد که نظرسنجی ها نشان می دهند اکثریت اسرائیلی ها معتقدند آنها به هیچ یک از اهداف خود در جنگ نائل نشده اند و یا به بخش کوچکی از اهداف خود رسیده اند. وی که در این جلسه مرتبا از سوی نمایند گان مورد اعتراض قرار می گرفت ، خاطر نشان کرد :` کمبودها و ضعف هایی وجود داشته اند. ما نیاز داریم که خود را در همه زمینه ها امتحان کنیم. ما هیچ چیز را پنهان نخواهیم کرد. ما باید این اطمینان را به وجود آوریم که بار دیگر همه چیز بهتر انجام خواهد شد.` اولمرت و دیگررهبران نظامی و سیاسی اسرائیل ، از سوی مطبوعات این رژیم و تحلیلگران سیاسی به دلیل ضعف عملکرد خود در برابر حزب الله مورد انتقاد قرار گرفته اند. وی همچنین تصویب قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل را درباره توقف تهاجم به لبنان را یک دستاورد برای این رژیم تلقی کرد. این درحالی است که درحال حاضر کشمکش ها و جدال در میان توده های حاکم در اسرائیل به شدت اوج گرفته است و اکثر تحلیل گران قطعنامه را شکستی برای رژیم اسراييل تلقی می کنند.

 

نخست وزیر اسراييل در تماس تلفونی با رئیس جمهوری آمریکا از حمایتهای همه جانبه نظامی و سیاسی آمریکا از جنگ این رژیم در لبنان تقدیر کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، کاخ سفید اعلام کرد:` ایهود اولمرت ` در گفتگو با `جورج بوش ` علاوه بر قدردانی از سیاستهای واشنگتن در قبال خاورمیانه اظهار داشت که آمریکا می تواند در پایان دادن به بحران موجود در منطقه تاثیرگذار باشد.  این دو مقام اسرائیلی و آمریکایی در اولین گفتگوی مستقیم خود پس از آغاز جنگ لبنان تصریح کردند : در حال حاضر پایان درگیری و جنگ در منطقه از اهمیت بسزایی برای طرفین و جامعه بین المللی برخوردار است . فردریک جونز  سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این باره گفت : اولمرت و بوش در مکالمه هشت دقیقه ای خود درباره اوضاع منطقه نیز گفتگو کردند . از سوی دیگر کاخ سفید اعلام کرد که جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا هیچ فشاری بر اسرائیل برای توقف حملاتش به لبنان وارد نخواهد کرد. اولمرت که در جلسه ویژه پارلمان اسرائیل صحبت می کرد گفت تصمیم جنگ با حزب الله نشان دهنده عزم اسرائیل برای دفاع ازخود بود. اهود اولمرت گفت او تمام مسئولیت اقدامات دولت اسرائیل را می پذیرد. نخست وزیر اسرائیل به خانواده های تمام اسرائیلی هایی که در جریان جنگ لبنان کشته شده بودند تسلیت گفت.

 

 

خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که امیدواریم که مسئولان اسرائیلی از درگیریهای بیش از یکماه علیه لبنان درس عبرت گرفته باشند. وی در قدس به خبرنگاران گفت: آنچه که برای اسرائیلی ها مهم است اینکه به حوادث رخ داده در طول ماه گذشته با دقت تفکر و اندیشه کنند و ما باید نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از تکرار اینگونه حوادث بکارگیریم. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: نیروهای بین المللی قوی متشکل از نیروهای چند کشورعضو اتحادیه اروپا خیلی سریع در جنوب لبنان مستقر خواهند شد. من شبانه روز با مقامات چند کشورصحبت کردم و معتقدم که ما می توانیم تضمین کنیم که این نیروها اعم از نیروهای اروپا از نیروهای فعال باشند.

 

لاورنس ديويد سون استاد دانشگاه وست ‌چستر آمريكا گفت: با برتري نظامي حزب‌الله لبنان، ائتلاف دولت اسراييل از هم مي‌پاشد، دولت اولمرت به احتمال زياد سقوط مي‌كند و در اين صورت ژنرال‌ها و طرفداران آنها به قدرت مي‌رسند اما تنها چيزي كه مي‌تواند اين الگو را بشكند،احتمال سقوط اقتصاد اسرائيل است.
«لاورنس ديويدسون» در اين خصوص كه سكوت گذشته شوراي امنيت و سازمان ملل در قبال كشتار مردم لبنان چه تاثيري در آينده دارد، اظهار كرد: اول از همه ما بايد ميان شوراي امنيت و ديگر سازمانها تفاوت قائل شويم. براي مثال، بخشي از سازمان ملل كه در رابطه با حقوق بشر و كمك به آوارگان فعاليت مي‌كنند، كاملاً بدون ترس و واهمه عليه تجاوزات اسرائيل اظهار نظر كرده‌اند. همچنين من معتقدم سازمانهايي مانند ناظران حقوق بشر، دكترينهاي بدون مرز و حتي گوش شالوم(سازمان صلح اسرائيل) عليه اقدامات اسرائيل اعتصاب كرده‌اند. البته اين سازمانها هيچ راهي براي ايستادگي واقعي در مقابل سياستهاي تجاوزكارانه آمريكا و اسرائيل ندارند و آنها فقط مي‌توانند انتقادات اخلاقي كنند.
 اين فعال ضد جنگ آمريكايي در ادامه يادآور شد: آمريكا در يك ارزيابي از اعلام دولت اسرائيل مبني بر اين كه اين جنگ در راستاي استراتژي خاورميانه جديد آمريكاست، اظهار داشت: من معتقدم كه اسرائيل در تلاش خود براي نابودي حزب الله شكست خورد.
اين فعال ضد جنگ آمريكايي در پاسخ به اين پرسش كه خاورميانه جديد چگونه شكل خواهد گرفت، اظهار داشت: خاورميانه جديد در دوره متصور كاندوليزا رايس و جورج بوش شكل نخواهد گرفت. آنها قادر به جايگزين كردن دولت‌هاي لبنان، سوريه و ايران با دست‌نشانده‌هاي خود نخواهند بود و تلاشهاي آمريكا در عراق ظرف سه تا پنج سال آينده شكست خواهد خورد. اگر سياستهاي نومحافظه‌كاران در آمريكا و اسرائيل ظرف پنج سال آينده ادامه يابد، آنچه جديد خواهد بود يك رشته جنگهايي خواهد بود كه در نهايت سوريه و ايران را فرا خواهد گرفت و ما درخواهيم يافت كه تروريسم به نحو گسترده‌اي اروپا و آمريكا را در بر خواهد گرفت.

 

پايگاه اينترنتي ضد جنگ `كنسرسيوم نيوز كه رابرت پري، روزنامه نگار و پژوهشگر مشهور آمريكايي آن را راه اندازي كرده، در مقاله‌اي نوشته است كه جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا در ديدار 23 مه ايهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل از واشنگتن، حمايت قوي خود را از انجام تهاجم نظامي به لبنان به اطلاع او رسانده بود.  به گفته يك منبع آشنا با ديدگاه هاي رهبران رژيم اسراييل ، اولمرت در اين ديدار پذيرفته است كه عمليات نظامي عليه حزب الله مي تواند نفوذ آن را در لبنان تضعيف و متحدان آن يعني ايران و سوريه را مرعوب سازد.  به گفته اين منبع مطلع، بوش حتي با هدف ايجاد « خاورميانه جديد» اسرائيل را تشويق به حمله به سوريه كرد اما اولمرت از آن سر باز زد.  روزنامه اسراييل `جروزالم پست` در روز 30 جولاي با اشاره به تمايل بوش به گسترش جنگ به سوريه، به نقل از مقامات دفاعي رژيم اسراييل  نوشت، نشانه‌هايي مبني بر تمايل آمريكا به حمله اسرائيل به سوريه دريافت كرده اند. اما اولمرت فقط لزوم به رخ كشاندن قدرت نظامي رژيم اسراييل  به لبنان را به عنوان پيش درآمد مواجهه با ايران بر سر برنامه هسته اي‌اش پذيرفت. با وجود اين، پس از يك ماه جنگ، رژيم اسراييل  نتوانست به هيچ يك از اهداف خود برسد و هم اكنون برخي مقامات صهيونيست با ابراز تاسف از توافق 23 مي بوش و اولمرت، تقصير را به گردن بوش مي اندازند كه اولمرت را به سوي جنگ تحريك كرد.  روزنامه `هاآرتص` طي تحليلي نوشت:«اگر اولمرت از جنگي كه خود آغازگر آن بود فرار كند، ديگر نمي تواند حتي براي يك روز نخست وزير باقي بماند. او نمي تواند كشور را با وعده پيروزي به جنگ بكشاند و بعد شكستي مفتضحانه بخورد و در پستش نيز باقي بماند.»  بوش تا روزها پس از آغاز تهاجم رژيم اسراييل  با رد درخواست هاي مكرر جامعه بين الملل براي آتش بس، به اولمرت فرصت داد تا هرچه مي خواهد بمب بر لبنان بريزد. اما پس از مدتي متوجه شد كه مردم لبنان نه تنها به مخالفت با حزب‌الله برنخاستند، آنطور كه واشنگتن و تل‌آويو اميد داشتند، بلكه بر حمايت خود از حزب الله افزودند. پس از يك ماه بود كه آمريكا نااميد از دستيابي رژيم اسراييل  به اهداف نظامي، مجبور شد به همراه فرانسه قطعنامه آتش بس را تهيه كند.  بوش همانند جنگ عراق، بار ديگر نشان داد كه اتكا به قدرت نظامي مي تواند نفوذ آن را در منطقه حساس خاورميانه تحليل برد.

 

یک استاد سرشناس دانشگاه هاروارد بر این باور است که به سبب سیاست های آمریکا در خاورمیانه به طور کل و در لبنان به طور خاص احتمال بسیار کمی وجود دارد که در آینده، کشورها به واشنگتن اعتماد کنند.
استفان والت گفت : سیاست واشنگتن احساسات ضد آمریکایی را در جهان و به ویژه در کشورهای عربی و اسلامی افزایش می دهد .
 این کارشناس آمریکایی با اذعان به اینکه سیاست های آمریکا درخاورمیانه بیشتر در جهت حمایت از اسرائیل است، می گوید: سیاست فعلی آمریکا برای خود اسرائیل نیز چندان مناسب نیست، زیرا اتخاذ این سیاست از سوی واشنگتن سبب گردیده است تا تدابیر اتخاذ شده از سوی تل آویو موجب شود که اقدامات تند در منطقه خاورمیانه افزایش یابد و امنیت خود اسرائیل را به خطر انداخته است.

والت در بخش دیگری از اظهارات خود در گفتگو با روزنامه زمان چنین ادامه می دهد : در اغلب موارد مردم و شهروندان آمریکا از سیاستهای اسرائیل انتقاد می کنند، اما این انتقادها در بین محافل سیاسی و رهبری این کشور بسیار کم است و تنها دلیل آن هم قدرت لابی اسرائیل در آمریکا می باشد که آنها از آن بیم دارند که مورد انتقاد این لابی قرار گیرند. به گفته این کارشناس آمریکایی برخی گروهها و شخصیتها هستند که حمایت بی قید و شرط آمریکا از اسرائیل را به باد انتقاد می گیرند و به ویژه اینکه برخی از این گروهها خود یهودی هستند، اما چنین گروههایی ضعیف تر از سازمانهای اصلی همچون ` ایپک ` هستند. پروفسور دانشگاه هاروارد ضمن غیرقانونی توصیف کردن حملات اخیر موشکی اسرائیل به لبنان تاکید کرد: مقاومت در برابر اشغال خارجی قانونی است ، اما حمله به مردم بی گناه غیرقانونی است. به نظر من حملات افراطی و بمباران وحشیانه اسرائیل غیرقانونی و غیر اخلاقی است. والت تصریح کرد : من نگران آن هستم که آنچه که در لبنان اتفاق افتاده سبب شود تا دیگر کشورها اعتماد کمنتری داشته باشند و این اقدامات حمایت این کشورها را از آمریکا با موانع بیشتری رو به رو می کند و این در حالیست که به گروهایی همچون حماس و حزب الله اعتبار بیشتری داده و محبوبیت آنها را در نزد افکار عمومی بیشتر می کند.

 

 


تحليلگر شبكه تلويزيوني فاكس نيوز آمریکا، وابسته به جناحهاي تندرو در اين كشور گفت:آمريكا بعلت همراهي با اسرائيل در جنگ لبنان ضرر كرده است و این دو کشور در افكار عمومي جهانيان منزوي شده‌اند .
به گزارش اين شبكه خبري، ويليامز افزود: من نگران منافع بلند م
دت آمريكا در خاورميانه هستم.

وي افزود: آمريكا به علت نزديكي شديد با اسرائيل در جنگ با حزب الله , وضع خود را براي ايفاي نقش طرف سوم مستقل براي مذاكره به منظور حل و فصل مناقشه فدا كرده است.  ويليامز گفت : گرچه برخي در وزارت امور خارجه آمريكا مي گويند آمريكا براي صلح تلا‌ش مي كند و تحولا‌ت لبنان تاثيري بر وضع آمريكا در منطقه نداشته است اما به نظر من آمريكا و اسرائيل در افكارعمومي جهانيان منزوي شده اند. تحليگر فاكس نيوز افزود: به نظر من آمريكا بعلت همراهي با اسرائيل بسياري از متحدان خود را از دست داده است .

 

هفته ‌نامه آبزرورنوشت : در عرض يك ماه جنگ در لبنان بيش از هزار نفر كشته شدند، 800 هزار نفر بي‌خانمان شدند و دو ميليارد دالر خسارت وارد شد اما براي چه و چه كسي در اين جنگ خونين پيروز شد؟
افرادي مثل شيمون پرز، معاون نخست وزير اسرائيل تلاش كردند تا اين ايده را كه اسرائيل هرآنچه از جنگ و از قطعنامه سازمان ملل مي‌خواست، بدست آورد، به مردم بقبولانند اما حقيقت اين است كه حاميان و بانيان اين جنگ بيش از آنچه بدست آوردند، از دست دادند.  عليرغم برخورداري از سيستم هاي ضد موشكي آمريكايي، بار ديگر آسيب‌پذيري اين رژيم نسبت به حملات موشكي حزب‌الله آشكار شد. اسرائيل يكي از قويترين تسليحاتش را كه احساس رواني عدم آسيب‌پذيري نظاميش بود، از دست داد. تنها پيروزي چشمگير اسرائيل اشغال شهر مسيحي‌نشين مرجعيون بود كه تنها چند كيلومتر با مرز فاصله دارد. در دو ماه گذشته ارتش و مقامات سياسي رژيم اسرائيل
 به دليل به راه انداختن جنگ مورد انتقاد قرار گرفته‌اند و اكنون ايهود اولمرت، نخست وزير در معرض بيشترين خطر قرار دارد.  اكنون مي‌توان گفت چه كسي برنده شده است؟ قطعا اسرائيل يا لبنان با دموكراسي شكننده‌اش برنده نبوده‌اند اما حزب‌الله بازنده نبوده است زيرا در مقابل اسرائيل مقاومت كرده و باقي مانده است.  در حال حاضر آزمايش واقعي براي حزب الله نه از سوي جامعه جهاني بلكه از سوي لبنان است كه بايد تصميم‌گيري كند.

 

رسانه های رژیم اسرائیل از بالا گرفتن اختلافات درکابینه به سبب شکست طرحهای این رژیم درتهاجم نظامی به لبنان خبر داده اند. روزنامه یدیعوت آحارنوت در این زمینه با پرده برداشتن از بحران خطرناک در درون فرماندهان ارتش اسرائیل به نگرانی زایدالوصف محافل از غرق شدن مجدد اسرائیل در باتلاق لبنان خبر داد.
این روزنامه با پرده برداشتن از اختلافات شدید درون فرماندهان ارتش تصریح کرد که نگرانی از احتمال غرق شدن در باتلاق لبنان شش سال پس از عقب نشینی سال 2000 از جنوب این کشور محافل نظامی اسرائیل را فراگرفته است.
 یدیعوت آحارنوت نوشت که این اختلافات بیانگر بحران خطرناک در داخل فرماندهی نظامی اسرائیل است که ناشی از پیچیدگی هایی است که اسرائیل در حملات به لبنان با آن روبرو است که نگرانی از غرق شدن مجدد در باتلاق لبنان پس از شش سال از عقب نشینی یک جانبه از جنوب لبنان را بار دیگر به وجود آورده است.این روزنامه کثیرالانتشار نوشت : گفته می شود که عودی آدم فرمانده منطقه شمال اسرائیل که در ابتدا مسئول جبهه لبنانی بوده است، از فرماندهی جنگ برکنار شده است.این جنرال که فارغ التحصیل مدرسه جنگ فرانسه است، در 11 ژولای شب پیش از تجاوزات  اسرائیل به نخست وزیر این رژیم درباره بروز درگیری ها هشدار داده بود و خواستار مذاکرات سیاسی برای جلوگیری از بروز جنگ شده بود. این روزنامه همچنین نوشت که جنرال " گابی هیرش " فرمانده قواي اسرائیل در نقطه مرزی هم از مسئولیت خود برکنار شد. تحلیلگران نظامی اسرائیل از حالوتس به شدت انتقاد کرده اند که وی در ارزیابی توانمندی های نیروی هوایی اسرائیل بزرگنمایی کرده است تا جایی که دو هفته پس از جنگ مجبور شده است سربازان ذخیره را به خدمت فراخواند. بالا گرفتن اختلافات در کابینه به سبب شکست طرحهای این رژیم در تهاجم نظامی به لبنان مانع از سفر تسیپی لیونی وزیر خارجه به نیویارک شد. اختلافات اولمرت با افسران منتقداش به این امرخلاصه نشد، بلکه درجلسه هیئت وزیران، اختلافات میان شیمون پرز معاون نخست وزیر و دان حالوتس رئیس ستاد مشترک ارتش اختلافات بالا گرفت تا جایی که حالوتس گفت پیشنهاد جدیدش جز گسترش دامنه حمله به ساختار زیربنایی درلبنان چیز دیگری نبوده است.

 

قضات مصري از دولت خود خواستند كه پيمان صلح با اسراييل لغو كند، چرا كه براي مصر قابل قبول نيست كه در كنار اسرائيل با صلح زندگي كند. بویژه اینکه هم اکنون رژيم اسراييل در حال تجاوز و حمله به لبنان است. اين قضات پشتيباني خود را از مقاومت حزب‌الله در برابر رژيم اسراييل اعلام كردند و حملات وحشيانه نظاميان رژيم اسراييل به مردم فلسطين و لبنان را محكوم كردند. براساس بيانيه‌ي آنها آمريكا محرك و مشوّق اين حمله بوده و بيشترين بهره را از آن مي‌برد. آنها همچنين كساني را كه به اختلافات شيعه و سني دامن مي‌زنند محكوم كرده و آنها را مغرض و بدخواه معرفي كردند. آنها در عين حال افرادی كه در تلاش براي ايجاد جنگ بين مسلمانان و مسيحيان هستند، را محكوم كردند. آنها همچنين به همه‌ي كساني كه می‌خواهند بگويند يكي از کشورهای منطقه به دنبال تسليحات اتمي است، هشدار داده و آنها را محكوم كردند. جنبش اصلاحي مصر به نام كفيا، دولت را به خاطر فروش گاز به اسرائيل مورد نكوهش قرار داده است. همچنان  گروه‌هاي مخالف در مصر تقاضاي بسته شدن سفارت رژيم اسراييل در قاهره را مطرح كرده‌اند. تقاضاهاي مشابهي در كشورهاي ديگر مثل موريتاني و اردن نيز مطرح شده است.

 

هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا اعلام کرد : کاراکاس تصمیم گرفت سفیر خود را از تل آویو فرا بخواند تا مراتب خشم و انزجار خود را از حمله نظامیان اسرائیلی به ملت های لبنان و فلسطین اعلام کند.
رئیس جمهوری ونزوئلا با بیان اینکه نیروهای اسرائیلی تنها افراد بی گناه را هدف حملات موشکی خود قرار می دهند، گفت : د
ستورات لازم را برای فراخواندن سفیرمان در اسرائیل صادر کردیم . وی جنایات رژیم اسرائیل بر ضد مردم لبنان و فلسطین را محکوم کرد و گفت : د ستور فرا خواندن سفیر این کشور از اسرائیل صادر شده است . وی طی سخنانی در شهر ویلادی کورو درغرب کاراکاس دولت آمریکا را مسئول جلوگیری شورای امنیت از اتخاذ تصمیمات لازم برای متوقف کردن کشتار ملت های لبنان و فلسطین توسط اسرائیل معرفی کرد.


توني بلر نخست وزير انگليس به دليل بي‌اعتنايي به اصرار برخي از اعضاي كابينه‌اش براي برقراری آتش بس بين لبنان و اسراييل با انتقادات شديدي مواجهه شده است.
 بلر كه در شوراي امور جهاني در لا س‌آنجلس سخن مي‌گفت، اعتراف كرد كه ايالات متحده و انگلستان وجاهت و اعتبار خود را در جهان اسلام و جهان عرب از دست داده‌اند. او افزود : غرب هرگز نمي‌تواند افكار جهاني را متقاعد كند كه در اين بحران منصف يا حداقل بي‌طرف بوده است. رهبران حزب كارگر انگلستان از اينكه بلر بار ديگر نتوانست يك آتش بس فوري در جنوب لبنان را ترتيب دهد، به خشم آمده‌اند. بلر پس از بازگشت از آمريكا حتي در ميان اعضاء كابينه‌ي خود نيز بر سر اين موضوع منزوي شد. جك استراو، وزير خارجه‌ي پيشين انگلستان اولين وزيري بود كه سكوت كابينه را شكست و از رژيم اسراييل  به دليل اقدام و عملكرد غير قانوني‌اش انتقاد كرد. بر اساس گزارش‌هاي محلي مارگارت بكت، وزير خارجه‌ي فعلي انگلستان، تلاش كرد بلر را متقاعد كند كه در ملا قاتش با بوش درخواست برقراري آتش بس در جنوب لبنان را مطرح كند، ولي موفق نشد. او از بلر تقاضا كرد كه حداقل با استفاده از فرود گاههاي انگلستان براي حمل تسليحات آمريكايي به اسراييل  مخالفت كند، ولي بلر به همه‌ي اين اعتراضات بي‌اعتنا بود و توجهي به درخواست مارگارت بكت ننمود. بكت قصد داشت از آمريكايي‌ها بابت استفاده از فرودگاهها‌ي انگلستان توضيح بخواهد. برخي از وزراي ارشد كابينه آشكارا در مورد احتمال د ست داشتن وي در بحران صحبت مي‌كنند. تعدادي از وزراي كابينه شامل طرفداران اصلي دولت و اعضايي وزير محيط زيست و معاون رئيس جمهور در امور ايرلند شمالي نگراني خود را از ادامه حملات اسراييل  به جنوب لبنان ابراز كرده‌اند، در حالي كه اعضاء ارشد تر نيز در آخرين جلسه‌ي هيات دولت آشكارا نارضايتي خود را ابراز كرده‌اند. گزارشات موجود حاكي است، برخي از وزرايي كه در جلسه صحبت نكرده‌اند ياد داشتي براي نخست وزير فرستاده‌اند كه در آن گفته شده:  سكوت ما را به علامت رضايت نگيريند. يكي از اعضاء سابق كابينه نيز تصريح كرد: او ( بلر) انگستان را در داخل و خارج كشور به مخمصه و باتلاق فرو مي‌برد. ..

 

 

 

 

 

 

 


August 14th, 2006


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی